Prins & Paard: Kindertherapie met hond en paard

Ons team:

Over mij

Ik ben Jorinde Prinsen (1986) en ik woon met mijn vriend Eren, ons zoontje Emre (2019), ons dochtertje Elea (2022) en natuurlijk met onze hond Prins (2013) in Amsterdam.

Mijn interesses

Al van kleins af aan ben ik omgeven door natuur en dieren. Ik ben graag buiten en kan enorm genieten van het zonnetje, het licht dat door de bomen valt en onze hond gelukkig rennend over het strand of aan het graven in het duinzand. Naast mijn liefde voor dieren, ben ik enorm geïnteresseerd in het spel van kinderen en de gedachtewereld van een jongere. Ik vind het intrigerend om als het ware in hun belevingswereld te duiken. Door aan te sluiten bij de taal van het kind of de gedachtewereld van een jongere, kan hij of zij ontdekken wie hij is en wat hij/zij allemaal kan.

 

2006-2011: Opleiding 'Animal Assisted Care' (Leeuwarden)

Daarnaast heb ik een grote interesse in de positieve werking van dieren op mensen. In het bijzonder, wat honden en paarden voor kinderen kunnen betekenen.

Tijdens de opleiding 'Animal Assisted Care' kwam ik erachter hoe bijzonder het is om kinderen op deze manier een steuntje in de rug te kunnen bieden!


2011-2013: Opleiding speltherapie (Ede)

Tijdens mijn afstudeerperiode als speltherapeut in opleiding kreeg ik de droom om speltherapie te combineren met diertherapie. Zonder dat ik wist of dit al bestond, ging ik op zoek naar een viervoetige collega. Een lieve, betrouwbare hond met een stabiel karakter. Speciaal geselecteerd, getraind en opgeleid met als voornaamste doel om samen te gaan werken in de praktijk van 'Prins & Paard


2013: Een eigen therapiehond!

Op 23 juli 2013 werd mijn gouden maatje ‘Prins’ geboren. Vanaf dat Prins 6 weken oud was heb ik hem spelenderwijs geleerd wat hij moest weten om als therapiehond met kinderen te werken. Hij moest niet schrikken van jonge kinderen die nog onvoorspelbaar zijn in hun gedrag. Ik wilde dat hij zachtjes een snoepje uit de hand van een kind zou pakken. En ik wilde hem de basiscommando's leren die nodig waren om op een veilige en plezierige manier samen te werken. Zo moest hij het commando 'los' goed beheersen en het commando 'achter' wanneer er zich een dreigende situatie zou voordoen. We hebben diverse cursussen gedaan zoals agility, sport & spel en gedragscursussen zodat we meer en meer op elkaar ingespeeld raakten.

 

2014: Start praktijk 'Spelen helpt'

Spelen helpt is in 2009 opgericht door Manon. In 2014 kreeg ik de kans om 'Spelen helpt' over te nemen. Een prachtige kans die ik met beide handen heb aangepakt! 

 

2014: Opleiding tot KIES Coach

Het KIES programma is een mooie, speelse interventie om kinderen van gescheiden ouders te helpen de scheiding een plekje te geven. De combinatie tussen speltherapie en KIES is mooi omdat kinderen deze verlieservaring in het spel kunnen verwerken en met het KIES programma een boekje maken waar zij later nog eens in terug kunnen bladeren. 

 

2014 - 2016: Opleiding 'Animal Assisted Play Therapy' (AAPT) (Northumberland, UK)

Omdat er in Nederland nog geen bestaande opleiding bestond, zijn Prins en ik naar Engeland gegaan om 'dierondersteunde speltherapie' van de allerbeste te leren. Met meer dan 35 jaar ervaring is Rïse van Fleet gestart in dit speciale werkveld in Amerika. Prins en ik hebben vervolgens het certificatieprogramma doorlopen om volgens de Amerikaanse normen officieel als gecertificeerd duo aan de slag te mogen gaan. Ondanks dat er in Nederland nog geen bestaande opleiding is, is het extra belangrijk om je op de juiste manier te scholen in deze bijzondere manier van hulpverlenen. Een hond blijft een levend  wezen en juist tijdens de therapiesessies moet hij op een plezierige manier zonder stress te ervaren, aan de slag kunnen. 

 

2015: Start aanbod van dierondersteunde speltherapie

In 2015 zijn Prins en ik gestart met het aanbieden van dierondersteunde speltherapie binnen 'Spelen helpt'. Slechts 75 speltherapeuten wereldwijd zijn geschoold in AAPT. Tot nu toe ben ik de eerste speltherapeut in Nederland die op een professionele wijze een hond inzet tijdens speltherapie. Dierondersteunde speltherapie is het woord wat voordat ik begon, nog niet eens bestond in Nederland!

2016: Bijscholing Rots & Water 

Een mooie toevoeging op het aanbod van Prins & Paard is de weerbaarheidstraining door middel van interventies uit de Rots & Water training. Elementen uit deze psychofysieke training heb ik zelf geïntegreerd met dierondersteunde interventies, waardoor een kind zelfs met een hond of een paard van 600 kilo, kan ervaren wat het effect is van steviger in je schoenen staan!

 

2017: Bijscholing 'Brugklastraining'

Naar het voortgezet onderwijs gaan is een grote stap voor veel aanstaande brugklassers. Er wordt steeds meer van kinderen verwacht op het gebied van leren en sociale vaardigheden. Er komt veel druk op de schouders van deze tieners (letterlijk én figuurlijk!). De brugklastraining biedt aanstaande brugklassers mooie handvaten op het gebied van leren, omgaan met emoties en sociale vaardigheden.

 

2018: Opleiding tot EMDR practitioner

Naast het aanbod van speltherapie, is EMDR een hele mooie tool om kinderen die heftige gebeurtenissen hebben meegemaakt, te helpen. EMDR is een snelle, doeltreffende methode om de heftige gebeurtenis een plekje te geven, waardoor klachten verdwijnen en een kind zich weer verder kan ontwikkelen.


2020: Opleiding tot Equine Assisted Coach

Naast het werken met honden, hebben paarden een speciaal plekje in mijn hart. Van jongs af aan was ik graag te vinden op de manege en die liefde voor paarden is nooit meer weg gegaan. Ik vind het geweldig om nu mijn werk te kunnen doen met deze prachtige dieren! En wat een aanvulling is het coachen met paarden, op de hulpverlening met kinderen, jongeren en hun ouders!


2024: Anders Leren Met Paarden

ANDERS LEREN MET PAARDEN (ALMP) is een methode waarbij kinderen vanaf groep 4 met paarden worden gecoacht. Door de lesstof aan te pakken volgens hun eigen leerstijl - visueel/kinesthetisch in plaats van auditief - ontdekken ze dat ze wel degelijk kunnen leren. Schoolresultaten verbeteren, zelfvertrouwen wordt vergroot en kinderen gaan weer met plezier naar school.


2024: Verdiepingsmodule 'Executieve functies'

Executieve functies worden ook wel de bouwstenen van ons brein genoemd. Met passende (speelse) opdrachten en spelletjes met paarden versterken we o.a. ons 'onthoudpaard', 'emotiepaard' of 'reactiepaard' en alle andere 8 regelfuncties van onze hersenen.


2024: Bijscholing 'ACT'

ACT is een evidence based therapy voor verschillende klachten zoals bijvoorbeeld voor angsten en depressiviteit. Het is een vorm van cognitieve gedragstherapie die kinderen en jongeren, maar ook volwassenen, helpt om op een flexibele manier om te gaan met de obstakels die ze tegenkomen in ons leven.


2024: Verdiepingsmodule 'De Buitenklas'

De buitenklas is er voor kinderen die gedeeltelijk of helemaal niet naar school gaan. Speciaal voor hen hebben we de Buitenklas. Want wie niet uit een boekje of volgens het boekje leert, mag bij ons leren op een manier die wel bij je past.

Pijlers die centraal staan:

- buiten in de natuur

- met dieren bezig zijn

- in contact met anderen

- ontspannen & bewegen

- leren door te ervaren en te doen

Met als doel veel over jezelf te ontdekken waar je trots op zult zijn. Zodat jij ook kunt zeggen ‘Ik kan het!’


Nevenactiviteiten

Omdat je als praktijkhouder vooral individueel werkt, heb ik het altijd een mooie combinatie gevonden om ook binnen een team van fijne collega's samen te werken. Bijna 10 jaar lang heb ik met kinderen met een ontwikkelingsachterstand gewerkt. Ook heb ik op diverse kinderwoningen en kinderdienstencentra gewerkt voor kinderen van 0 tot 18 jaar.

Met de komst van ons zoontje heb ik besloten mij geheel op de praktijk te richten.

Met 'Prins & Paard' wil ik kinderen en hun ouders het steuntje in de rug bieden die zij nodig hebben!

Ik hoop je snel te ontmoeten!

 

Jorinde Prinsen

Dierondersteunde speltherapeut (2013) & KIES Coach (2014) Rots & Water trainer & brugklastrainer (2016)

EMDR practitioner (2018) & Equine Assisted Therapist (2021)

Plannen voor de toekomst

Mijn wens is om binnen 2 jaar een buitenlocatie te openen, waar:

  • ... gewerkt kan worden met lieve, stabiele dieren.
  • ... het op koude, natte dagen ook mogelijk is om binnen fijn te vertoeven, te spelen of op te warmen in de gezellige tipitent of bij een knusse houtkachel.
  • ... kinderen en ouders helemaal tot rust kunnen komen. Waar gewerkt kan worden in de moestuin of bijvoorbeeld de dierverzorging, houtbewerking of creatieve bezigheden.
  • ... ieders talenten tot uiting mogen komen, van kind tot medewerker. Waar je simpelweg mag ''zijn''. . . 


Op onze locatie in Weesp kunnen we al een heleboel vinkjes zetten! We hebben mooie plannen voor de toekomst!